Tuesday, November 30, 2010

وبلاگ‌های فیلتر شده را چگونه دنبال کنیم؟!

how to work with google reader in persian?

 
 

Sent to you by گریلا via Google Reader:

 
 

via بلاگ‌نوشت by صادق on 11/11/10

حتماً در جریان هستید که در ایران، دسترسی به بسیاری از سایت‌ها و وبلاگ‌ها غیرمجاز تشخیص داده شده است و به اصطلاح فیلتر شده‌اند. اکثر این وبلاگ‌ها نه تنها حاوی مطالب مستهجن نیستند که خود مخالف این‌گونه محتوا هستند و تنها به دلیل نشر آزادانه عقاید شخصی خود فیلتر شده‌اند! مثلاً در مورد بلاگ‌نوشت، با اینکه اکثر مطالب اینجا غیرسیاسی و مرتبط با اینترنت و فضای مجازی و فناوری است، اما به دلیل چند مطلبی که به انتقاد از برخی از سیاست‌های دولت منتشر شد، دچار فیلتر شده است!

اما به هر حال فیلتر شدن یک وبلاگ، به این معنا نیست که دیگر راهی برای دنبال کردن مطالب آن وبلاگ وجود ندارد. چرا که راه‌های رسیدن به یک وبلاگ، به اندازه تعداد کامپیوترهای متصل به اینترنت است!

در این مطلب قصد دارم تا یکی از بهترین راههای دنبال کردن مطالب یک وبلاگ را خدمت حضورتان معرفی نمایم. البته این راه، روش جدیدی نیست و تنها مختص به وبلاگ‌های فیلتر شده نیز نمی‌باشد! اما به هر حال برای آن‌که همه‌گیرتر شود، لازم دیدم که بار دیگر آن را یادآوری کنم.

فید یا خبرمایه چیست؟

بهترین راه برای دنبال کردن مطالب یک وبلاگ استفاده از فید، خبرمایه یا خوراک مطالب آن وبلاگ است. من قبلاً در همین وبلاگ، چندین بار درباره چیستی فید مطلب نوشته‌ام + +. اما به زبان ساده، فید یا خبرمایه، یک نوع خروجی ساده از مطالب یک وبلاگ یا وب‌سایت است. مثلاً فید بلاگ‌نوشت را با کلیک روی آیکن زیر می‌توانید ببینید.

اما حالا ببینیم که این خروجی به چه کار می‌آید و چگونه می‌توان آن را به بهترین نحو بکار گرفت؟

فید یا خبرمایه به چه درد می‌خورد؟

تصور کنید به جای اینکه هر روز مجبور باشید به چندین وبلاگ سر بزنید و با صرف زمان و اینترنت ببینید که آیا وبلاگ مزبور به روز شده است یا نه، قادر باشید همه وبلاگ‌های مورد علاقه‌تان را یک جا جمع کنید و بتوانید آخرین مطالب به روز شده آن‌ها را به ترتیب مطالعه کنید. با این کار نه تنها نیازی نیست که مدام، صفحات مختلف را بارگذاری کنید که حتی می‌توانید مطالب وبلاگ‌های فیلتر شده را نیز براحتی دنبال نمائید.

چگونه فید یا خبرمایه وبلاگ‌های مورد علاقه‌مان را یکجا جمع کنیم؟

برای تجمیع فید یا خبرمایه وبلاگ‌های مورد علاقه‌تان می‌توانید از ابزار ساده و رایگان Google Reader استفاده کنید. روش کار بسیار ساده است:

۱- به آدرس http://www.google.com/reader بروید. اگر قبلاً عضو گروه سایت‌های گوگل شده باشید (مثلاً اگر در Gmail حساب کاربری داشته باشید) می‌توانید با همان نام کاربری و کلمه عبور وارد شوید. در غیر این صورت با پر کردن این فرم می‌توانید یک حساب کاربری جدید برای خودتان بسازید. (اگر در پر کردن فرم ثبت نام مشکل دارید، این تصویر را ببینید.)

۲- پس از ورود به سرویس گوگل ریدر، روی دکمه بالای سمت چپ صفحه، با عنوان Add a Subscription کلیک کنید. در مرحله بعد هم در کادری که باز می‌شود آدرس فید یا خبرمایه وبلاگ موردنظرتان را وارد کنید.

اگر در پیدا کردن آدرس فید یا خبرمایه وبلاگ‌ها مشکل دارید، می‌توانید آدرس خود وبلاگ را بنویسید. گوگل ریدر، فید آن را پیدا می‌کند و خود به خود آن را به لیست‌تان اضافه می‌نماید.

۳- پس از آن‌که آدرس فید موردنظرتان را وارد کادر نمودید و کلید Add را فشار دادید، در اصطلاح شما مشترک خوراک آن وبلاگ شده‌اید. و از این پس آخرین مطالب آن را با مراجعه به Google Reader‌ می‌توانید بخوانید.

گوگل ریدر امکانات بسیاری برای فیدخوانی در اختیارتان قرار می‌دهد. از آن جمله شما می‌توانید با دوستان‌تان که آن‌ها هم عضو گوگل ریدر هستند، یک شبکه مطالعاتی تشکیل دهید و با کلیک بر روی گزینه Like به دیگران بگوئید که از یک مطلب خوش‌تان آمده یا با کلیک بر روی Share مطلبی را با آن‌ها به اشتراک بگذارید. اگر تمایل دارید تا اطلاعات بیشتری درباره گوگل ریدر کسب کنید، می‌توانید درباره آن گوگل کنید!

به همین سادگی شما می‌توانید مطالب یک وبلاگ فیلتر شده را دنبال کنید. و حتی در کنار آن سایر وبلاگ‌های مورد علاقه‌تان را نیز جمع کنید و در وقت و انرژی‌تان صرفه‌جوئی کنید.

اگر دوست دارید مطالب بلاگ‌نوشت را بدون فیلتر و با سهولت بیشتری بخوانید، می‌توانید آدرس خبرمایه آن را (http://feeds2.feedburner.com/blogneveshte) به گوگل ریدر یا دیگر فیدخوان‌تان اضافه کنید.

Share

4 دیدگاه برای این نوشته:

  1. صادق:
    2010-Nov-13 @آی تی گشت, خوشحالم که مورد پسندتون قرار گرفت :)
  2. صادق:
    2010-Nov-13 @عباس, ممنون عباس جان :)
  3. آی تی گشت:
    2010-Nov-13 ممنون صادق جان و از شما هم عباس جان تشکر می کنم برای لینک مفیدتون
  4. عباس:
    2010-Nov-12 خسته نباشی آقا صادق. در مورد آموزش کامل گودر فکر کنم این از همه کاملتر باشه http://mehrvazh.blogspot.com/search/label/Google%20Reader

ارسال نظر سریع

تبلیغات

لاهیج مارکت


 
 

Things you can do from here:

 
 

No comments:

Post a Comment