Thursday, September 23, 2010

چگونگي ساختن نرم افزار هاي پرتابل

 
 

Sent to you by گریلا via Google Reader:

 
 

via انجمن نوفیلتر by javid_iran on 9/17/10

درود بر تمامي دوستان!

در اين تاپيك مي خواهم چگونگي ساختن نرم افزار هاي پرتابل را به شما آموزش دهم. از آنجا كه ممكن است همواره به اينترنت خانگي دسترسي نداشته باشيم، بسيار مهم است كه در هر جايي كه امكان اتصال به اينترنت را داريم بتوانيم از اينترنت آزاد بهره مند شويم. استفاده از نرم افزار هاي پرتابل براي اين منظور بهترين گزينه هستند، چرا كه نيازي به نصب ندارند و مي توان به سادگي آن ها را بر روي كول ديسك جا به جا كرد.

خوب، براي اين كار به يك برنامه ي مجازي ساز نياز داريم كه بتواند تمامي اجزاي (Components) يك برنامه را در يك فايل قابل اجرا (Executable) جمع كند. يكي از بهترين نرم افزار ها در اين زمينه، نرم افزار ThinApp است.

ابتدا اين برنامه را از لينك زير دانلود كنيد:

http://www.mediafire.com/?wnj1if0lznd
(حجم: 6.6 مگابايت)

سپس آن را از حالت فشرده خارج كنيد. درون پوشه ي ايجاد شده، خود نرم افزار قرار دارد و يك پوشه ي ديگر به نام EMBRACE كه شامل keygen اين برنامه است. بر روي برنامه دو بار كليك كنيد، روي دكمه ي Next كليك كنيد، بعد با ضوابط برنامه موافقت كنيد و باز هم Next را بزنيد. در اينجا بايد كرك برنامه را وارد كنيد. به پوشه ي EMBRACE رفته، روي keygen دو بار كليك كنيد و Serial Number مربوطه را كپي كرده، در كادر License Key برنامه پيست كنيد. سپس در كادر پايين برنامه هم يك نام به انتخاب خود وارد كنيد و دكمه Install را كليك كنيد تا برنامه نصب شود، و سرانجام هم دكمه Finish را بزنيد. اين برنامه بر روي Desktop شورت كات ايجاد نمي كند. براي اجراي آن از منوي Start به قسمت All Programs رفته و عبارت VMware را پيدا كنيد، و بعد بر روي ThinApp Setup Capture كليك كنيد تا برنامه اجرا شود.

خوب حالا وارد محيط برنامه شده ايد. روي Next كليك كنيد و بعد روي دكمه ي Prescan كليك كنيد تا برنامه "فايل سيستم ها" و رجيستري ويندوز شما را اسكن كند. اين برنامه به صورت پيشفرض درايو C را اسكن مي كند. اگر ويندوز و برنامه هايتان را در درايو ديگري نصب كرده ايد بر روي Advanced Scan Locations كليك كنيد و درايو مورد نظر را انتخاب كنيد، و بعد Prescan را كليك كنيد.

نكته ي بسيار مهم:
نرم افزاري كه مي خواهيد آن را به صورت پرتابل درآوريد نبايد پيش از انجام اين كارها بر روي سيستم شما نصب باشد (اگر نصب بود بايد آن را پاك كنيد). در واقع كاري كه اين برنامه انجام مي دهد بدين صورت است كه ابتدا يكبار "فايل سيستم ها" و رجيستري ويندوز شما را پيش از نصب برنامه اسكن مي كند و پس از آنكه اسكن تمام شد، نوبت به نصب برنامه ي مورد نظرتان مي رسد. وقتي كه برنامه ي خود را نصب كرديد يك بار ديگر بايد از طريق اين برنامه رجيستري ويندوز خود را اسكن كنيد تا با مقايسه ي اسكن در بار اول و اسكن در بار دوم اجزاي برنامه ي مورد نظرتان مشخص شود. اين مراحل را در زير به تفصيل شرح خواهم داد.

خوب، تا مرحله ي Prescan يا همان "اسكن پيش از نصب برنامه" رسيديم. وقتي اين دكمه را كليك كرديم منتظر مي مانيم تا برنامه ThinApp رجيستري و برنامه هاي نصب شده بر روي ويندوز شما را اسكن كند. وقتي اسكن تمام شد، صفحه اي مي آيد كه در بالاي آن نوشته شده است: Install the Application Now. اين مرحله زماني است كه بايد برنامه اي را كه مي خواهيد آن را به صورت پرتابل تبديل كنيد، نصب كنيد. برنامه ي مورد نظر را مانند هميشه نصب كنيد و اگر سيستم نياز به ري استارت داشت، اين كار را انجام دهيد. بعد بايد برنامه ي نصب شده را به صورت كامل ببنديد (در صورتي كه آن را اجرا كرده باشيد). پس از آنكه برنامه را بستيد به پنجره ي برنامه ي ThinApp برگرديد و روي Postscan كليك كنيد. وقتي اين كار را كرديد، پنجره ي كوچكي با اين مضمون باز مي شود: "مطمئن شويد كه نرم افزار را به صورت كامل نصب و تنظيم كرده ايد". كه بايد روي Ok كليك كنيد. پس از آن مرحله ي Postscan شروع مي شود، كه همانطور كه گفتم نتايج اسكن در مرحله ي اول (پيش از نصب برنامه ي مورد نظر) و اسكن در مرحله ي دوم (پس از نصب آن) را با هم مقايسه مي كند و نتيجه ي آن مي شود اجزاي قابل اجراي برنامه ي شما! در اينجا بايد فايلي را انتخاب كنيد كه با آن برنامه اجرا مي شود. مثلا اگر اين كار را براي برنامه ي سي پروكسي انجام داده باشيد، بايد فايل CPROXY.exe را انتخاب كنيد. براي برنامه هاي ديگر هم همين طور! بايد فايلي را انتخاب كنيد كه براي اجراي برنامه معمولا دو بار بر روي آن كليك مي كنيد. سپس Next را بزنيد و در مرحله ي بعد كساني را كه مي خواهيد به آنها اجازه ي استفاده از اين برنامه را بدهيد مشخص كنيد (معمولا Everyone را انتخاب مي كنند). بعد Next را بزنيد.

در اين مرحله بايد مشخص كنيد كه تا چه اندازه مي خواهيد نرم افزار پورتابل شما از لحاظ خواندن و نوشتن اطلاعات به سخت افزار سيستم تان دسترسي داشته باشد. اگر گزينه ي اول يعني Merged isolation mode را انتخاب كنيد، اين اجازه را به نرم افزار داده ايد. اگر گزينه ي دوم يعني WriteCopy isolation mode را انتخاب كنيد، اين اجازه را محدود كرده ايد (اين حالت براي كار بر روي سيستم هايي كه متعلق به خودتان نيست مناسبتر است). در هر دو حالت تغييراتي كه در هنگام استفاده از نرم افزار پورتابل ايجاد مي شود به مسيري با نام مستعار Sandbox منتقل مي شود. پس از انتخاب يكي از اين دو شيوه، Next را كليك كنيد. در اين مرحله مسير Sandbox را مشخص كنيد. اگر مي خواهيد از نرم افزار پورتابل بر روي كول ديسك استفاده كنيد گزينه ي دوم را انتخاب كنيد. زيرا كه مسير Sandbox بايد با مسير نرم افزار يكسان باشد تا تغييرات ايجاد شده در هنگام كار با نرم افزار به پوشه اي همنام با نرم افزار و در همان مسير منتقل شود. اگر مي خواهيد از نرم افزار پورتابل بر روي سيستم خودتان استفاده كنيد گزينه ي آخر را انتخاب كرده و مسير دلخواه را تعيين كنيد و به مرحله ي بعد برويد. در اين مرحله مي گويد كه با فرستادن آمار خود به سايت ما به بهبود اين برنامه كمك كنيد، كه گزينه ي No را انتخاب كنيد و Next را بزنيد. در مرحله ي بعد، نام و مسير برنامه ي مورد نظر شما پس از ساخته شدن نشان داده شده است. Next را بزنيد تا به قسمت بعد برويد. در اينجا تغييري در موارد پيشفرض ايجاد نكنيد و فقط در ستون پاياني (Compression) عبارت Compress virtual package را تيك بزنيد تا حجم فايل نهايي شما كاهش پيدا كند. بعد روي Save كليك كنيد تا اجزاي برنامه ي شما به مسير انتخاب شده كپي شود. پس از آن به مرحله ي پاياني كار مي رسيم كه همان ساخته شدن نرم افزار پرتابل شما است. روي Build كليك كنيد و منتظر بمانيد تا پيام Build complete در پايان متن آن ظاهر شود. حالا روي Finish كليك كنيد تا پنجره ي نرم افزار شما به صورت خودكار براي شما باز شود. مسير آن بايد چيزي شبيه به اين باشد:

C:\Program Files\VMware\VMware ThinApp\Captures\........\bin

به جاي نقطه چين نام برنامه ي شما نوشته شده است.
كار تمام شده است!

اميدوارم از برنامه هاي پرتابل خود لذت ببريد و از آنها در جهت رساندن ايران به آزادي استفاده كنيد.

 
 

Things you can do from here:

 
 

No comments:

Post a Comment